Brev til konfirmanter og foresatte feb. 15

Søndeled 16.2.2015

..

TIL ALLE KONFIRMANTHJEM.

Nå nærmer vi oss slutten på konfirmantåret.

Vi som har hatt konfirmantundervisning har hatt en fin tid sammen med konfirmantene. Nå nærmer tiden seg for de store dagene i mai. Det er naturlig nok kommet noen endringer på konfirmantplanen, en oversikt over dette finner du på baksiden av dette brevet. Her er litt om hva som gjenstår.

Konfirmanttimen tirsdag 10. mars

Denne blir brukt til å ta igjen en undervisningstime som Søndeledkonfirmantene mistet. Risør og Frydendal får fri denne tirsdagen.

Firestarter 14. mars i Vegårsheihallen (kl. 14.45 til kl. 24.00)

Firestarter er en festival som vi har vært med på en gang tidligere og som konfirmantene ga god tilbakemelding på.
Opplegget starter med et seminar  kl. 15.00. Senere blir det også seminar med snowboardkjøreren Andreas Håtveit. Videre blir det ungdomsgudstjeneste og konsert sent på kvelden som er ferdig kl. 24.00. Vi har dessverre ikke matservering, så ta med niste eller penger til mat. Det er mat å få kjøpt.

Vi har dessverre ikke mulighet til å ordne felles transport. Vi anbefaler at dere avtaler dere i mellom om felles kjøring.  Ta kontakt hvis dere har store vansker med å få ordnet transport.

Fasteaksjonen 24. mars 2015

Dette er en fast innsamlingsaksjon for Kirkens Nødhjelp som konfirmantene er med på hvert år. Årets tema er ”I kriser er vann kritisk”, her gjør vi et felles løft sammen med folk i Norge for at fattige mennesker skal få mulighet til å skape seg et liv uten fattigdom. Alle konfirmanter møter i Frydendal kirke på aksjonsdagen rett etter skolen den 24. mars. Der vil de få undervisning på årets tema og en enkel middagsservering.
Ca. kl. 16.00. blir Søndeled konfirmantene kjørt til Søndeled menighetshus som er deres utgangspunkt for aksjonen.

Frydendal og Risør konfirmantene går ut fra Frydendal menighetshus. Her vil vi også trenge foreldre som kan være med å kjøre konfirmantene. De møter på menighetshuset kl 16.45. På Søndeled og Sandnes-området er det fint om alle foresatte kan stille med bil. I byen vil vi trenge ca 10 biler. Vi vil trenge noen som kan bake kaker/boller til bøssebærere som er ferdig med sin rute. Foresatte i byen og Sandnes vil bli kontaktet i forkant av aksjonen.

Samtalegudstjenestene

Denne erstatter den gamle overhøringen. Her deltar konfirmantene aktivt i gudstjenesten med drama, sang, bønn og liturgi. Alle konfirmantene skal delta i den kirken de skal konfirmeres i. Se baksiden, slik at konfirmanten møter på rett sted til rett tid. Dessverre ingen bytting mellom Risør og Frydendal i denne perioden. Samtalegudstjenesten er  en viktig begivenhet for hele konfirmantens familie og vi ber dere sette av denne dagen. Etter samtalegudstjenestene inviterer menigheten konfirmanten og foresatte til utvidet kirkekaffe.
Konfirmasjonsdagen og fotografering.

Konfirmantene i Risør og Frydendal møter opp senest en time før gudstjenesten begynner. Alle er nå fordelt på konfirmasjonene, se på www.risor.kirken.no.   Det er to gudstjenester i Risør (3. mai. kl.10.00 og kl. 12.15) og Frydendal (24.mai kl. 10.00 og kl, 12.15). Alle møter opp på menighetssenteret/menighetshuset ved siden av kirken. Konfirmantbilde blir tatt i mellom gudstjenestene ca. kl 11.15

Konfirmasjonsdagen på Søndeled møter konfirmantene opp kl. 09.50. Bildet vil bli tatt ca.kl. 10.05.
I  år blir det Camilla Husavik i  Tvedestrand som står for konfirmantfotograferingen og bildet vil koste 250 kr.

Gudstjenestebesøk og fravær:

De konfirmanter som har litt høyt fravær eller bare har vært med deler av konfirmantåret vil bli kontaktet for å finne en ordning på hvordan de skal få tatt igjen noe av det tapte. De som enda ikke har vært med på nok gudstjenestebesøk bør sørge for å gjøre dette så snart som mulig.

Lykke til med den siste tiden av konfirmasjonsåret. Ring oss gjerne om noe er uklart.

Albert M. Walla                    Rune Rasmussen

Tlf 92292409                          tlf 48997100